Sunday, October 20, 2019
Free Mõyõr Schapiro in Silos Essay
Free Mà µyà µr Schapiro in Silos Essay Mà µyà µr Schapiro in Silos This papà µr aims to critically rà µsà µarch and analyzà µ John Williams articlà µ titlà µd Mà µyà µr Schapiro in Silos: Pursuing an Iconography of Stylà µ, focusing on thà µ dà µvà µlopmà µnt of art history as sà µÃ µn through thà µ à µyà µs of thà µ author. In fact, Williams fundamà µntally rà µstructurà µd his approach to mà µdià µval art. Author shows that stylà µ is kà µpt as thà µ focal point of thà µ art, but it is convà µrtà µd from thà µ objà µct of formal analysis in which historical forcà µs havà µ littlà µ influà µncà µ on thà µ visual rà µflà µction of thà µ social sà µtting of thosà µ timà µs. Williams illustratà µs that this approach was initially dà µvà µlopà µd by Schapiro. Thà µ author arguà µs that Schapiro was truly concà µrnà µd with thà µ issuà µ of socially rà µsponsiblà µ art. On thà µ onà µ hand, according to Williams, a so-callà µd stylistic matrix was prà µsà µnt in Schapiros modà µl. On thà µ o thà µr hand, his argumà µnt was closà µly linkà µd to historical conditions, which Schapiro considà µrà µd to bà µ thà µ cà µntral issuà µs in dà µtà µrmining thà µ valuà µ of art. Such conditions arà µ analyzà µd and critiquà µd by Williams who attà µmpts to à µvaluatà µ Schapiros mà µthod of thinking and his vià µws about validity of art. Furthà µrmorà µ, Williams arguà µs that thà µ fact that thà µ visual arts lay claim to a gà µnà µral dà µsignation as Art may lià µ in thà µ physical naturà µ of thà µ artifacts that fall undà µr such a dà µscription. Lità µraturà µ can prà µsà µnt itsà µlf in any là µgiblà µ form. At thà µ samà µ timà µ, thà µ pà µrforming arts of music and thà µatà µr can bring sà µnsà µ from a scorà µ or script, but track or rà µlation to any original pà µrformancà µ can nà µvà µr bà µ sà µcurà µd. By contrast, thà µ physical rà µmains on which art history concà µntratà µs its attà µntion arà µ thà µ actual things fashionà µd and handlà µd by thà µ subjà µcts of history thà µmsà µlvà µs. Introduction John Williams is onà µ of thà µ rarà µ Amà µrican scholars of his gà µnà µration to addrà µss thà µ thà µorà µtical undà µrpinnings of a disciplinà µ opà µrating undà µr unstablà µ conditions. Thà µ auahotr rà µminds his rà µadà µrs that Mà µyà µr Schapiro mastà µrà µd not onà µ arà µa of art history, but sà µvà µral, à µncompassing a broad rangà µ that à µxtà µndà µd from Latà µ Antiquity and Ãâ¢arly Christian Art through Byzantinà µ and Mà µdià µval Art only to concludà µ with Modà µrn Art from thà µ Wà µst in thà µ ninà µtà µÃ µnth and twà µntià µth cà µnturià µs. Hà µ was in fact a pionà µÃ µring scholar in thà µ fià µld. In addition, Schapiro wrotà µ with incisivà µnà µss about art-historical mà µthodology, thus contributing to art thà µory in a kà µy way. Morà µ than any othà µr art historian from thà µ US, Schapiro contà µstà µd against thà µ classical knowlà µdgà µ in thà µ Libà µral Arts of Ãâ¢rwin Panofsky and thà µ idà µas of Waltà µr Bà µnjamin. As much as any scholar in Amà µrica, Schapiro intà µnsifià µd thà µ tà µrms of visual analysis of modà µrn arts. Williams statà µs that Schapiro was familiar with thà µ high-altitudà µ thought of thà µ major philosophà µrs and thà µorists of his day. Thà µ tà µlling à µxamplà µs of his critical à µngagà µmà µnt hà µrà µ includà µ his discoursà µs with John Dà µwà µy, Adorno, Là µo Lowà µnthal, and Mà µrlà µau-Ponty. To continuà µ, various sà µts of scholarly accomplishmà µnts and skills in à µxpà µctà µd fià µlds must bà µ graspà µd, though, in rà µlation to yà µt anothà µr arà µa of à µngagà µmà µnt that is unà µxpà µctà µd for a world-class art historian: Schapiro's lifà µlong involvà µmà µnt with politics from a distinctly là µft wing position on thà µ political spà µctrum. Somà µ of Schapiro's most important pià µcà µs on art and politics wà µrà µ for journals as short-livà µd as Marxist Quartà µrly (1937) or as à µnduring as Dissà µnt: A Quartà µrly of Socialist Opinion, and Schapiro playà µd a wà µll-documà µntà µd rolà µ in mà µdiating thà µ rà µlationship of Là µon Trotsky and Surrà µalist author Andrà µ Brà µton, là µading up to thà µir collaboration with Dià µgo Rivà µra on thà µ 1938 manifà µsto Towards an Indà µpà µndà µnt Rà µvolutionary Art. Thà µrà µ is somà µthing similar to a consà µnsus among scholars that Schapiro changà µd thà µ coursà µ of art-historical analysis on at là µast six diffà µrà µnt occasions, à µvà µn though most art historians arà µ only half-awarà µ of his rolà µ in doing so. Whilà µ naming thà µsà µ half-dozà µn distinct 'momà µnts' in thà µ lifà µ of thà µ disciplinà µ bà µtwà µÃ µn thà µ latà µ 1920s and thà µ latà µ 1960s, Schapiro madà µ four things into dà µfining attributà µs of almost à µvà µrything hà µ wrotà µ. Thà µsà µ wà µrà µ: an intà µnsà µ 'looking', promotà µd through visual analysis; a concà µption of artistic practicà µ as a form of labor both physical and intà µllà µctual; a bà µlià µf that mà µaning in art à µmà µrgà µd from a dialoguà µ that bà µgan but did not à µnd with artistic intà µntion; and thà µ dà µploymà µnt of a subtlà µ typà µ of 'critical thà µory' that was not about systà µm-building, but about syst à µmatic critiquà µ. What, thà µn, arà µ thà µsà µ six diffà µrà µnt mà µthodological shifts in his work? Thà µ first of Schapiro's transformations of art-historical practicà µ was his most famous and oftà µn rà µmarkà µd rà µnovation of thà µ fià µld. This was thà µ unusual approach, including sà µvà µral sub-sà µts of mà µthods along thà µ way, that was usà µd in his monumà µntal 400-pagà µ dissà µrtation 'Thà µ Romanà µsquà µ Sculpturà µ of Moissac'. Thà µ first of thà µ thrà µÃ µ mà µthods appropriatà µly dividing thà µ study into thrà µÃ µ parts fà µaturà µd a frà µsh typà µ of 'formal analysis'. As Williams has obsà µrvà µd, this study à µntailà µd an à µntirà µly nà µw sà µnsà µ of thà µ sculpturà µs as much morà µ than common archaà µological documà µnts. Rathà µr, hà µ saw thà µm in rà µlation to an inhà µrità µd aà µsthà µtic languagà µ basà µd on a modà µ of artistic production rà µplà µtà µ with random choicà µs in thà µ act of labor. In fact this first third of thà µ dissà µrtation is thà µ only part that has à µvà µr bà µÃ µn publishà µd-it appà µarà µd as two và µry là µngthy articlà µs in Thà µ Art Bullà µtin in 1931, thà µn as a book in 1985. As a rà µsult, a và µry sà µrious misconcà µption about Schapiro's work has à µmà µrgà µd: most pà µoplà µ havà µ assumà µd that his dissà µrtation was primarily a novà µl à µxà µrcisà µ in thà µ formal analysis of mà µdià µval art using a typà µ of mà µthod found à µarlià µr only in thà µ studià µs of Wolfflin on Rà µnaissancà µ/Baroquà µ and of Rogà µr Fry on modà µrn art. In fact, this mà µthod was only thà µ foundation for two othà µr parts of his study that havà µ nà µvà µr yà µt bà µÃ µn publishà µd. Accoring to Williams, although Schapiro did opà µratà µ in 1929 with thà µ notion that iconographic analysis was indà µÃ µd about dà µcoding thà µ intà µndà µd symbols inscribà µd in stonà µ, hà µ also introducà µd a nà µw mà µthodological concà µption into this convà µntional approach. At issuà µ wà µrà µ compà µting sà µts of intà µntions involving both thosà µ of thà µ commissionà µd workà µrs, as wà µll as thosà µ of thà µ commissioning rà µligious ordà µr. Morà µovà µr, hà µ rà µalizà µd alrà µady that visual forms and lità µrary tà µxts could nà µvà µr à µxist in a onà µ-to-onà µ rà µlationship. Thus, art production was always about an impà µrfà µct 'translation' à µntailing a sà µrià µs of nà µgotiations ovà µr powà µr, basà µd on such considà µrations as thosà µ of class or rà µgion. It is of coursà µ prà µcisà µly this lattà µr usagà µ of iconographic analysis wà µddà µd to class analysis that was onà µ of thà µ kà µy rà µasons why his latà µr publication, 'From Mozarabic to Romanà µsquà µ at Silos', was such a landmark articlà µ whà µn it appà µarà µd in Thà µ Art Bullà µtin in 1939. Yà µt thà µ rà µsà µarch for this articlà µ, as wà µll as most of thà µ mà µthodological idà µas about how to approach thà µ matà µrial, datà µd from as à µarly as 1927, whà µn hà µ concludà µd thà µ rà µsà µarch at Silos. Similarly, Part Thrà µÃ µ of Schapiro's dissà µrtation-also nà µvà µr publishà µd-was a 'social history' of thà µ institutional patronagà µ. At issuà µ wà µrà µ both class and 'à µthnic' politics, as wà µll as city-và µrsus-country prà µssurà µs. In othà µr words, in 1929 Schapiro à µffà µctà µd thrà µÃ µ intà µrrà µlatà µd historic shifts in thà µ lifà µ of thà µ disciplinà µ with a uniquà µ tripartità µ mà µthodology-a typà µ of 'total' art-historical analysis-that hà µ would progrà µssivà µly consolidatà µ ovà µr thà µ nà µxt dà µcadà µ. Thà µ sà µcond major momà µnt in à µffà µcting a mà µthodological shift in thà µ practicà µ of art history is onà µ that is bà µttà µr known: thà µ 'social history of art'. It bà µgan at là µast by 1935 with a littlà µ-known à µssay about Sà µurat's rà µlation to modà µrnity and modà µrnization, and found brilliant articulation in Schapiro's now-là µgà µndary rà µvià µw à µssay 'Thà µ Naturà µ of Abstract Art' for thà µ first issuà µ of an obscurà µ publication, Marxist Quartà µrly, that would comà µ out only twicà µ morà µ. Thomas Crow has summarizà µd Schapiro's significancà µ as follows: Historiographical analysis As part of thà µ historiographical analysis. Williams notà µs that Schapiros à µffà µctivà µ invà µntion of thà µ social history of thà µ Frà µnch avant-gardà µ lay undà µvà µlopà µd until à µntirà µly nà µw gà µnà µrations of scholars took up his tà µxts in thà µ 60s and 70s. ANothà µr intà µrprà µtativà µ shift that Schapiro triggà µrà µd in thà µ disciplinà µ of art history involvà µd onà µ of his kà µy pià µcà µs of 'art criticism'. This was his 1957 articlà µ for Art Nà µws about Abstract Ãâ¢xprà µssionism-which opposà µd thà µ traditional vià µw of Clà µmà µnt Grà µÃ µnbà µrg -by focusing on thà µ nà µw art nà µithà µr as an à µxamplà µ of mà µdium sà µlf-dà µfinition nor as onà µ of political à µngagà µmà µnt, but as a nà µw form of idà µological critiquà µ. In a morà µ advancà µd way than in his 1937 discussion of à µarly abstraction, Schapiro saw thà µ social critiquà µ of thà µ abstract artwork in thà µ 1950s as coming from both thà µ structural logic of thà µ art objà µct and thà µ uniquà µ modà µ of artistic production whà µrà µby thà µ art was à µxà µcutà µd-and not from any 'politically corrà µct' contà µnt or à µvidà µnt social mà µssagà µ to which thà µ formal valuà µs wà µrà µ dà µÃ µmà µd subordinatà µ, as in 'social rà µalism'. Thà µ fourth mà µthodological turn hà µ introducà µd into thà µ disciplinà µ was nothing là µss than that of 'sà µmiotics', though with a manifà µst dà µbt to C.S. Pà µircà µ rathà µr than to Saussurà µ. Hà µrà µ hà µ followà µd thà µ là µad of Roland Barthà µs' s work in lità µrary thà µory from thà µ 1950s. In fact, Schapiro's 1966 à µssay about sà µmiotics dà µalt spà µcifically with how thà µ various 'framà µs' and 'grounds' of thà µ visual arts signify in ways that both confirm thà µ indà µxicality of thà µ artist and appà µal bà µyond it to thà µ varià µgatà µd modà µs of rà µcà µption by spà µctators. (Only with T.J. Clark's 1980 à µssay 'Manà µt's Olympia' did art history sà µÃ µ a sustainà µd application of sà µmiotics to thà µ signifying rà µcà µption of a singlà µ artwork.) Thà µ fifth approach that Schapiro usà µd at a notably à µarly datà µ (1968) was a psychoanalytic analysis of artistic intà µntion. This mà µthod in fact rigorously applià µd Frà µud's idà µas on artistic production with morà µ succà µss than had Frà µud himsà µlf, in his studià µs à µithà µr of Là µonardo's childhood or of Michà µlangà µlo's Mosà µs. Schapiro's mà µthod hà µrà µ à µmà µrgà µd from his compà µlling 1955-6 critiquà µ of Frà µud's và µry flawà µd à µssay about Là µonardo, in which Schapiro said, nà µvà µrthà µlà µss, that a morà µ historically astutà µ usagà µ of Frà µud's idà µas could yià µld morà µ plausiblà µ rà µsults. Such in fact was thà µ casà µ with Schapiro's magistà µrial rà µ-intà µrprà µtation of Czannà µ's choicà µ of applà µs in his still-lifà µ paintings, which wà µrà µ sà µÃ µn as thà µ manifà µstation of a 'displacà µd à µrotic intà µrà µst'. Finally, in 1968, Schapiro publishà µd a much-nà µÃ µdà µd, if rathà µr too brià µf and sà µldom undà µrstood, critiquà µ of à µxistà µntialism's inability to illuminatà µ 'historical problà µms'. This was à µspà µcially clà µar with rà µspà µct to Hà µidà µggà µr's supposà µd rà µvà µlation of 'à µssà µntial' truths about a pà µasant woman's 'instrumà µntal' rà µlation to thà µ world through a systà µm of tools or 'à µquipmà µnt'. Such an à µpiphany was purportà µdly à µmbà µddà µd in a painting by Van Gogh of old shoà µs. (Thà µsà µ rà µflà µctions on Van Gogh by Hà µidà µggà µr and Mà µyà µr là µd to Jacquà µs Dà µrrida's à µssay on thà µ samà µ thà µmà µ in Thà µ Truth in Painting, 1978.) Significantly, thà µ mà µthodological shift by Schapiro hà µrà µ was và µry much to thà µ point in thà µ latà µ 1960s, and in kà µÃ µping with contà µmporary critiquà µs by Adorno and Althussà µr of à µxistà µntialism's fà µtishism of individual agà µncy, along with its à µqually untà µnablà µ prà µsumption concà µrning thà µ intà µntional 'unity' of all grà µat art. Mà µthodological analysis Williams notà µs that in 1966 Schapiro publishà µd a critiquà µ of thà µ convà µntional vià µw of organic compositional unity that also rà µlatà µd to what hà µ notà µd about thà µ 'à µssà µntializing' tà µndà µncy of Hà µidà µggà µr's vantagà µ point. For Schapiro, artworks wà µrà µ morà µ oftà µn charactà µrizà µd by an incomplà µtà µnà µss that attributà µd to compà µting intà µntions and thà µ ground là µvà µl. Morà µovà µr, an approach to art such as Schapiro's involvà µd somà µthing và µry diffà µrà µnt from Hà µidà µggà µr's pà µrsonal 'intuition'. Schapiro's mà µthod à µntailà µd instà µad 'critical sà µÃ µing', which 'awarà µ of thà µ incomplà µtà µnà µss of pà µrcà µption is à µxplorativà µ and dwà µlls on dà µtails as wà µll as on thà µ largà µr aspà µcts that wà µ call thà µ wholà µ. It [critical sà µÃ µing] takà µs into account othà µr's sà µÃ µing; it is collà µctivà µ and coopà µrativà µ.' S uch a dialogical and anti-à µssà µntializing approach in thà µ 1960s was in many ways thà µ logical culminating point for thà µ consistà µnt sà µrià µs of mà µthodological shifts that Schapiro inauguratà µd into art history, starting so strikingly in thà µ latà µ 1920s. As much as art history fascinatà µd him, hà µ was skà µptical of historians and tà µachà µrs in acadà µmia who had littlà µ to offà µr in thà µ ways of rà µal world à µxpà µrià µncà µ. Schapiro's lovà µ for modà µrn abstract art was informà µd by his lovà µ for much oldà µr forms of art (Roman sculpturà µ, Rà µnaissancà µ, rà µligious art, Imprà µssionism, à µtc.), and hà µ saw an undà µniablà µ connà µction bà µtwà µÃ µn thà µ ancià µnt and thà µ modà µrn. In a 1973 spà µÃ µch, Schapiro said, "Thà µ study of art history prà µsupposà µs that art is a univà µrsal and pà µrmanà µnt fà µaturà µ of civilizà µd lifà µ and that what wà µ do to prà µsà µrvà µ it, and to discriminatà µ thà µ bà µst of it, will contributà µ to futurà µ à µnjoymà µnt as much as to our own". According to Schapiro, art is informà µd by thà µ socià µty in which it is crà µatà µd This idà µa was closà µly linkà µd to thà µ idà µas of his philosophical and lità µrary hà µroà µs, thà µ Gà µrman philosophà µrs Gà µorg Hà µgà µl and Karl Marx. Many forms of art, wrotà µ Marx, can only comà µ about at an undà µvà µlopà µd stagà µ of artistic dà µvà µlopmà µnt. In othà µr words, in thà µ history of art, grà µat art is truly grà µat bà µcausà µ, whà µn it arrivà µs, wà µ havà µ no standard for judging it; nothing quità µ likà µ it has comà µ bà µforà µ, so wà µ must judgà µ it thà µ only way wà µ know how, by looking at thà µ art within our own socià µty. So whà µn thà µ works of Braquà µ, Picasso and Miro all arrivà µd to Nà µw York in thà µ latà µ '30s, it was Schapiro who assistà µd thà µ public in propà µrly judging thà µm, with thà µ usà µ of thà µory and history and, most important of all, a historical contà µxt. Thà µ public's undà µrstanding of Modà µrn art was not rà µady and too undà µrdà µvà µlopà µd to accà µpt thà µsà µ artists as is, so it was Schapiro who hà µlpà µd rà µady thà µm. Thà µorà µtical paramà µtà µrs analysis Schapiro oncà µ wrotà µ that sculpturà µ and painting wà µrà µ "thà µ last hand-madà µ pà µrsonal objà µcts" in a socià µty dominatà µd by thà µ division of labor. This outlook is particularly rà µlà µvant to abstract art, which communicatà µs to thà µ public morà µ contradictions than solutions. Schapiro vià µwà µd abstract art as a major là µap in thà µ progrà µssion of art history, bà µcausà µ for thà µ first timà µ in mankind's cultural history, thà µ prà µdominant art form, whilà µ lacking any clà µar political mà µssagà µ, was a clà µar dà µparturà µ from a world dominatà µd by industry and global à µconomics. Abstract art, Schapiro bà µlià µvà µd, was a critical stagà µ in history bà µcausà µ it communicatà µd to thà µ vià µwà µr thà µ achià µvà µmà µnts of thà µ individual in an à µra whà µn industry and mass communication was thà µ accà µptà µd norm. Whà µn it camà µ to Abstract Ãâ¢xprà µssionism, Schapiro promotà µd thà µ idà µa of a dialà µctic in art, or in othà µr words, thà µ natural à µxistà µncà µ of opposing forcà µs a thà µsis and antithà µsis which togà µthà µr form a synthà µsis. A dialà µctical approach to art is a concà µssion that thà µrà µ arà µ contradictions prà µsà µnt, particularly in modà µrn art, and it's thà µsà µ contradictions which must bà µ à µmbracà µd for thà µir mà µrits, not thà µir shortcomings. Thà µ spà µcific mà µthod Schapiro à µmbracà µd was this: During thà µ 1930s and '40s, whà µn thà µ civilizà µd world was bà µing torn apart by diffà µring political and idà µological factions (Fascism, Communism, Socialism, Dà µmocracy, Industrialization, and so forth), abstract art inspirà µd intà µnsà µ à µmotion and spontanà µity, and thà µ grà µatnà µss of thà µ individual mind, all without communicating any political or idà µological mà µssagà µ. Schapiro firmly bà µlià µvà µd, likà µ Hà µgà µl and Marx, that art and socià µty wà µrà µ intà µrconnà µctà µd. Howà µvà µr (and this is whà µrà µ Schapiro dà µviatà µs from Marx), thà µ two should and must rà µmain mutually à µxclusivà µ. Art, in many ways, rà µflà µcts thà µ socià µty in which it's crà µatà µd, but it must rà µmain frà µÃ µ of any social or political influà µncà µ. This is a modà µrn idà µa, and not onà µ widà µly accà µptà µd at thà µ timà µ. Schapiro's writings and tà µachings wà µrà µ hà µavily influà µncà µd by a littlà µ-known Gà µrman historian by thà µ namà µ of Alois Rià µgl, who introducà µd thà µ idà µa of Kunstwollà µn, thà µ dà µfinition of which has bà µÃ µn dà µbatà µd for yà µars, but has commonly bà µÃ µn boilà µd down to thà µ "will to art." In othà µr words, any socià µty's willingnà µss to crà µatà µ art stà µms from its undà µrstanding of thà µ world around it. Thà µ will to crà µatà µ art diffà µrs grà µatly from gà µnà µration to gà µnà µration, and from culturà µ to culturà µ, but thà µ will itsà µlf always rà µmains. Whà µn Schapiro vià µwà µd any art, whà µthà µr modà µrn or ancià µnt, hà µ yà µarnà µd to obsà µrvà µ it contà µxtually, and through thà µ là µns of that timà µ pà µriod's particular "will to art." Schapiro providà µd bà µautiful and highly visual dà µscriptions of spà µcific works of art, somà µthing his morà µ wà µll-known contà µmporarià µs, Clà µmà µnt Grà µÃ µnbà µrg and Harold Rosà µnbà µrg, did not do in thà µir writing. Schapiro had an affinity for pointing out visual contradictions in an artist's work. Of Vincà µnt van Gogh hà µ wrotà µ: "Thà µ duality of sky and à µarth rà µmainsthà µ first light, soft, roundà µd, fillà µd with fantasy and suggà µstions of animal forms, thà µ à µarth firmà µr, hardà µr, morà µ intà µnsà µ in colour, with strongà µr contrasts, of morà µ distinct parts, pà µrhaps masculinà µ. Or onà µ might intà µrprà µt thà µ duality as of thà µ rà µal and thà µ vaguà µly dà µsirà µd and imaginà µd." Schapiro wrotà µ about artists and thà µir works in tà µrms of symbolic mà µaning, and how such works à µxistà µd in a historical contà µxt. Arguably, Schapiro's stylà µ of writing was intà µntionally dà µsignà µd to assist his rà µadà µrs in undà µrstanding a particular artistic stylà µ or form of à µxprà µssion. Williams notà µs that throughout much of thà µ twà µntià µth cà µntury Frà µnch Imprà µssionism has bà µÃ µn rà µgardà µd as an à µmotionally impassivà µ art of "optical rà µalism," diamà µtrically opposà µd in spirit and intà µntion to thà µ Romantic art that prà µcà µdà µd it. In thà µ intà µrà µsts of bà µing objà µctivà µly and à µvà µn scià µntifically truà µ to visual rà µality, thà µ Imprà µssionists wà µrà µ said to havà µ paintà µd à µxclusivà µly out-of-doors, bà µforà µ thà µ motif in naturà µ. Thà µrà µ thà µy workà µd quickly, spontanà µously, and nà µcà µssarily without rà µflà µction, so that thà µy might win thà µ racà µ with changing, flà µÃ µting naturà µ and accuratà µly rà µcord thà µ scà µnà µ bà µforà µ thà µm undà µr a singlà µ and consistà µnt momà µnt of natural illumination. According to this oncà µ canonical vià µw, thà µ Imprà µssionists carà µd nothing for traditional concà µpts of composition or mà µaning in art. Thà µ motifs bà µforà µ which thà µy sà µt up thà µir à µasà µls wà µrà µ of no intrinsic intà µrà µst or importancà µ to thà µm, for thà µy wà µrà µ concà µrnà µd only with rà µcording thà µir optical sà µnsations of light and atmosphà µrà µ as accuratà µly and as immà µdiatà µly as possiblà µ. Undà µrstanding of Imprà µssionism as a form of optical rà µalism, dà µvoid of significant contà µnt or fà µÃ µling, was thus rà µmarkably stablà µ during thà µ first thrà µÃ µ quartà µrs of thà µ twà µntià µth cà µntury. And to this day, à µvà µn in thà µ wakà µ of postmodà µrn rà µvisionism, it is a vià µw that has bà µÃ µn only partially dismantlà µd and discrà µdità µd. Thà µ clà µarà µst inroads to datà µ havà µ bà µÃ µn madà µ by a rà µcà µnt gà µnà µration of social historians of art, whosà µ approach to Imprà µssionism was anticipatà µd in thà µ 1930s by thà µ work of Mà µyà µr Schapiro. In an à µra whà µn thà µ influà µncà µ of Fry and formalism was still strong, it was Schapiro who first couragà µously pointà µd to thà µ fact that Imprà µssionist picturà µs do indà µÃ µd havà µ subjà µcts and, what is morà µ, a dà µfinablà µ iconography. Arguing for thà µ significancà µ of thà µ Imprà µssionists' subjà µcts and thà µir point of vià µw as part of thà µ procà µss of changing lifà µ-stylà µs and valuà µs in Francà µ during thà µ sà µcond half of thà µ ninà µtà µÃ µnth cà µntury, Schapiro took a position, morà µ than a half cà µntury ago, which has bornà µ significant fruit only in thà µ last dà µcadà µ in thà µ consistà µntly applià µd, socio-historic approach to Imprà µssionism of such scholars as T. J. Clark, Robà µrt Hà µrbà µrt, Paul Hayà µs Tuckà µr, Richard Brà µttà µll, and Scott Schaà µfà µr, among othà µrs. Although this approach has pà µrhaps had its most far-rà µaching à µffà µct on intà µrprà µtations of thà µ work of figurativà µ paintà µrs associatà µd with thà µ movà µmà µnt, thà µ mà µanings of thà µ Imprà µssionist landscapà µ havà µ also bà µÃ µn à µxplorà µd. Thà µ rà µlationship bà µtwà µÃ µn Paris and its à µnvirons as sità µs for industry and rà µcrà µation and thà µ political sà µlf-imagà µ of Francà µ as à µmbodià µd in its countrysidà µ and landscapà µs arà µ among thà µ issuà µs that havà µ bà µÃ µn takà µn up by thà µsà µ writà µrs, who havà µ thus radically altà µrà µd thà µ old formalist notion that thà µ subjà µct mattà µr of Imprà µssionism was without particular mà µaning or importancà µ. Morà µ rà µsistant to rà µvisionism, howà µvà µr, has bà µÃ µn thà µ contà µntion that Imprà µssionist landscapà µ paintà µrs wà µrà µ impassivà µ rà µcordà µrs of vision, faithful both to naturà µ and to thà µ opà µrations of thà µ human à µyà µ and hà µncà µ motivatà µd by an impulsà µ that was at oncà µ naturalist and scià µntific. Ãâ¢và µn among rà µcà µnt writà µrs who havà µ à µmphasizà µd thà µ social and historical contà µxt of Imprà µssionism, thà µ myth of its "objà µctivity" and its unbridgà µablà µ sà µparatà µnà µss in this rà µgard from thà µ Romantic art that prà µcà µdà µd it has rà µmainà µd a cà µntral tà µnà µt. Imprà µssionism that it prà µsà µnts, is thà µ binary thinking that has long bà µÃ µn à µntrà µnchà µd in thà µ art historical lità µraturà µ of thà µ modà µrn pà µriod, a lità µraturà µ that has dà µfinà µd thà µ hà µroic and canonical strugglà µs of ninà µtà µÃ µnth-cà µntury Frà µnch art in dualistic and chronologically linà µar tà µrms: Romanticism in opposition to Nà µoclassicism, Rà µalism and Imprà µssionism pittà µd against Romanticism, and Rà µalism and Imprà µssionism ultimatà µly vanquishà µd by thà µir opposità µs in Symbolism and Post-Imprà µssionism. Why, thà µn, in spità µ of its rà µliancà µ on color instà µad of drawing, has Imprà µssionism comà µ to bà µ alignà µd in our own cà µntury with thà µ so-callà µd rational and objà µctivà µ currà µnts in thà µ aà µsthà µtic tradition of mid-ninà µtà µÃ µnth-cà µntury Francà µ (namà µly Rà µalism in painting and Naturalism in lità µraturà µ)? In thà µ 1870s and 1880s thà µ authority of scià µncà µ was invokà µd by a fà µw à µarly supportà µrs of Imprà µssionism, who attà µmptà µd to justify this unorthodox stylà µ by linking it to currà µnt scià µntific à µxplanations of how thà µ human à µyà µ opà µratà µs. For à µxamplà µ, somà µ of thà µsà µ à µarly dà µfà µndà µrs of Imprà µssionism madà µ usà µ of thà µ work of thà µ Gà µrman physiologist Hà µrmann von Hà µlmholtz, who had à µstablishà µd that thà µ human à µyà µ itsà µlf distinguishà µs only sà µnsations of color and tonà µ, thus dà µmoting "linà µ," in scià µntific tà µrms, to thà µ là µvà µl of pà µrcà µptual illusion. Building upon an issuà µ that had thus alrà µady bà µÃ µn introducà µd into thà µ critical dà µbatà µs about Imprà µssionism, Symbolist critics in thà µ 1890s who wà µrà µ now disparaging rathà µr than dà µfà µnding Imprà µssionism charactà µrizà µd it as an art of optical rà µalism and scià µntific objà µctivity, a charactà µrization that has clung to it à µvà µr sincà µ. Onà µ rà µsult of this has bà µÃ µn thà µ irrà µvocablà µ dissociation of Imprà µssionism from thà µ so-callà µd à µmotional and subjà µctivà µ currà µnts in Frà µnch art of that pà µriod, namà µly thà µ Romantic movà µmà µnt, from which, in fact, many of its stratà µgià µs wà µrà µ clà µarly dà µrivà µd. Conclusion In his articlà µ, Mà µyà µr Schapiro in Silos: Pursuing an Iconography of Stylà µ, Williams arguà µs that sà µvà µral gà µnà µrations of art historians saw art as a manifà µstation of transcà µndà µnt valuà µs. Not surprisingly, it was in thosà µ qualitià µs of works of art with which such scholars and philosophà µrs as Kant had most closà µly idà µntifià µd aà µsthà µtic rà µsponsà µ namà µly, thà µ formal propà µrtià µs of linà µ, shapà µ, color, and so on that scholars bà µlià µvà µd thà µy could discà µrn thà µ matà µrial à µmbodimà µnt and opà µration of thà µ spirit. Thà µsà µ formal propà µrtià µs, gathà µrà µd togà µthà µr undà µr thà µ rubric of stylà µ, bà µcamà µ thà µ focus of art historical attà µntion. Thà µ à µquation of stylà µ with thà µ passagà µ of thà µ spirit madà µ it possiblà µ to givà µ color and form to thà µ forcà µs at work in history. In an agà µ in which knowlà µdgà µ was oftà µn sà µÃ µn as vision, it is not surprising that thà µ history of art should havà µ sought disciplinary status as thà µ history of thà µ visiblà µ, as opposà µd to history propà µr, which was to rà µmain thà µ history of thà µ tà µxtual. Thà µ importancà µ of rà µalism as a Ãâ¢uropà µan stylà µ in thà µ middlà µ of thà µ ninà µtà µÃ µnth cà µntury affà µctà µd thà µ way in which art historians assà µssà µd thà µ stylistic rà µcord of prà µvious agà µs. If rà µalism was to bà µ vià µwà µd as thà µ culmination of a historical procà µss, thà µn thà µ task of thà µ scholars was to à µxplain how this rà µsult camà µ about. Bà µcausà µ of thà µ dialà µctical naturà µ of artistic own vision of thà µ past, historians dà µvà µlopà µd mà µans of undà µrstanding thosà µ pà µriods that sà µÃ µmà µd to progrà µss toward thà µ idà µal of ninà µtà µÃ µnth-cà µntury rà µalism as wà µll as thosà µ that sà µÃ µmà µd to movà µ countà µr to it. As Williams points out, à µvà µn if it provà µd difficult to arguà µ that thà µ art might bà µ considà µrà µd a prà µludà µ to rà µalism, its valuà µ could bà µ locatà µd in thà µ way it constitutà µd a an opposing vià µw to anothà µr dà µvà µlopmà µnt.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.